The Economist and Anti-China Racism (2018) – the Origin of the Myth of Chinese Concentration Camps


China has turned Xinjiang into a police state like no other



Hakka Round-Houses – Nuclear Silos!

The Economist is a British newspaper adhering to the ideology of the political rightwing, and may be interpreted as the official representative in the UK of the post-WWII project of US anti-intellectualism. Its self-proclaimed function is that of supporting US-style predatory capitalism (as free-market economics) whilst attempting to appeal to the well-educated middle classes. In reality, The Economist is nothing more than a glorified version of the The Sun newspaper – with both publications serving to keep the working class in a state of arrested developing and ludicrously voting for the Tory Party and its anti-working class policies. Whilst being continuously criticised in the UK and US for its inaccurate reporting, hysteria and false economic assessments, in 2014 The Economist was accused of ‘racism’ due to its over-critical and irrelevant criticism of Edward Baptist’s book which highlighted the direct link between US-style capitalism and the institution of trans-atlantic slavery. Such was the backlash from this racist piece of reporting that The Economist was forced to withdraw the offending review.

With the election of the far-rightwing Donald Trump as President of the United States in 2016, The Economist has intensified its anti-China reporting, and on the 31st May, 2018, published a fictional article portraying the Xinjiang area of Northwest China as being a ‘police State’, organised into a giant ‘Concentration Camp’.  This is exactly the same US anti-intellectualism after WWII that attempted to distort history by deliberately conflating Nazi Germany with the Soviet Union, and falsely suggesting that all the atrocities carried-out by Adolf Hitler were actually perpetuated by Joseph Stalin! The Economist continues this anti-intellectual tradition and refers to China in much the same manner as it describes North Korea. As with all US anti-intellectualism the problem is one of reliable and verifiable ‘evidence’ (of which there is none). When pressed to justify their claim of ‘Concentration Camps’ in Xinjiang, The Economist could not provide any legitimate eye-witnesses or survivor reports, and had no access to any Chinese language source articles. When I asked my Uighur friends (living in Xinjiang) about this report, they could not believe that the West was producing such lies about their country! They were particularly incredulous that such nonsense was emanating from the UK.

Some years ago US intelligence reports suggested that Communist China had built nuclear silos in Fujian province – obviously with the intent of launching missiles toward Taiwan and other US assets in the region. This was based upon satellite photographs of the areas which showed a number of large and ’rounded’ structures. When the Chinese government was pressed for an explanation, a statement was released clarifying the matter. These structures did indeed exist and were in fact not ‘nuclear silos’ (according to US disinformation), but rather ancient Hakka-Chinese round-houses! These are fort-like castle structures within which entire Hakka clans can live safe from external attack. The Economist – following this fine tradition of US Intelligence failure – posited as proof for their false story that satellite imagery (provided by the US) had revealed a large-scale building project in the Xinjiang region. Other than this, no other facts were known, but The Economist presented the ‘false’ story of ‘Concentration Camps’ as fact based upon these images. Just as the capitalist West utilises Eurocentric anti-China racism as a key weapon in its anti-Communist arsenal, it also likes to ‘project’ its own penchant for ‘racism’ upon China (and the Chinese people) and fabricate the false impression that the Chinese are as racist as the Europeans – and by implication suggest that the supposed ‘Internationalism’ and ‘anti-racism’ of genuine (Marxist-Leninist) Socialism is a ‘myth’.

The Independent Newspaper in the UK is now owned by an ultra-nationalist Russian who supports neo-Nazism in Eastern Europe, and actively engages in anti-Soviet and anti-Socialist disinformation.  He is an enemy of Vladimir Putin and thinks him too liberal and leftwing. This is why the Independent (in early 2017) propagated the false news story of Concentration Camps for homosexuals in Chetnya, as a means to destabilise the Russian government and turn the Russian people against Vladimir Putin. This was part of a broader (and multifaceted) US, UK and EU strategy that appeared to be preparing the Western world for an all-out war against Russia. Although this failed at the time, The Economist decided to ‘copy’ this format and adjust the target away from Russia and onto Communist China. Although untrue this continuous disinformation has the effect of sullying and misleading young minds so that the future generations are brought up ‘hating’ China, Communism and Russia (both ‘Soviet’ and ‘capitalist’) due entirely to disinformation as projected through US anti-intellectualism!  Within Xinjiang, the Chinese government has been investing heavily for decades modernising the infrastructure of the once under-developed region. There has been a substantial building project involving modern housing estates, schools, hospitals, libraries, recreational facilities and mosques, etc. It is this expression of ‘Socialist’ reconstruction of a once poor area into a thriving and affluent region that the US has taken exception to (and The Economist falsely presented as ‘Concentration Camps’) – as the Communist Party of China has yet again proven itself a more efficient device for eradicating poverty than its capitalist counter-parts.

One comment

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s